Ve zkratce o vysokorychlostní železnici v Kalifornii, USA
napsal Thomas Sowell pro časopis The New American, 31.ledna, 2012
Ve svém článku z roku 2012 legendární americký ekonom Thomas Sowell varoval před nástrahami tehdy navrhované kalifornské vysokorychlostní železnice.
Našim čtenářům jsme pro usnadnění ve stručnosti přeložili anglický originál, který najdete níže: https://thenewamerican.com/getting-nowhere-very-fast-on-high-speed-rail/
Poté skončíme shrnutím toho, co se stalo od roku 2012.
Dr. Sowell píše, že navzdory obrovským státním dluhům zde existovala politická touha kalifornského guvernéra (J. Brown) a prezidenta USA (B.Obama) vybudovat ve státě Kalifornie takový model vysokorychlostního železničního systému, který bude vzorem i jiným státům v USA. Krása politiky však spočívá v tom, že můžete utrácet peníze ostatních lidí, a to i mezi generacemi dosud nenarozených.
Vzorem pro kalifornskou vysokorychlostní železnici byla výstavba těchto tratí v Evropě a to hlavně ve Španělsku. T. Sowell zmiňuje, že španělským VRT cestoval a tuto zkušenost hodnotil jako velmi pěknou a levnou. Nemusel totiž platit plné jízdné, protože to platili španělští daňoví poplatníci a na oplátku, španělská vláda byla dotována z fondů zemí EU.
Dále uvedl, že španělský VRT nedokázal pokrýt své provozní náklady, natož obrovské náklady spojené s jeho výstavbou a s jeho zprovozněním, a to vše z důvodu poloprázdných vlaků a jednoduše nízké hustoty obyvatelstva.
Profesor ekonomie na univerzitě v Barceloně prohlásil, “Španělsko nezískalo nazpět z celkových investic do infrastruktury ani jedno euro“.
V porovnání; kalifornský projekt, který měl propojit dvě obydlená města – San Francisco – Los Angeles, byl zahájen uprostřed ničeho. Stavba začala v zemědělském údolí San Joaquin, mezi městy Fresno a Bakersfield. Města o kterých jste asi nikdy neslyšeli, byla vybrána záměrně, aby veřejnost neměla možnost s projektem nesouhlasit. Kdyby začali výstavbu ve městech, odkud trasy vycházejí, tak by narazili na silný odpor opozice, a to by znamenalo pravděpodobné zpoždění časového harmonogramu určeného k vyčerpání finanční podpory z federální pokladny.
Jakmile se s výstavbou začalo, bylo politicky více obtížné přestat.
Komentář Vrtaci:
Jízda autem mezi městy Los Angeles a San Franciskem trvá dobrých 8 hodin, letadlem trvá cesta 45 minut plus pár hodin na přesun, a tak se schéma teoreticky jeví jako atraktivní.
Hooverův Institut ze Stanfordské Univerzity však vyhodnotil a výtečně shrnul celý projekt slovy: „Utratili 5,4 miliardy dolarů, kalifornský Bullet Train však stále nikam nevede“.
Americký novinář James Fallows, hlavní poradce pro proslovy bývalého prezidenta USA Jimmyho Cartera, napsal veřejnou kritiku v časopise Atlantic: „Bude to stát příliš mnoho, bude to trvat příliš dlouho, zabírá to příliš mnoho půdy, jede to na špatná místa a nakonec buď nebude dostatečně rychlý nebo pohodlný, aby posloužil“ ((https://www.theatlantic.com/politics/archive/2014/07/california-high-speed-railmdashthe-critics-speak/374306/))
Kalifornský úřad rozvoje vysokorychlostních železnic (CHSRA) představil voličům svůj nový plán s předpokládanými náklady dostavby v částce 40 miliard USD. Kompletní výstavba měla být ukončena v roce 2028. Jednosměrné jízdné mezi Los Angeles a San Franciskem mělo stát 55 dolarů. ((https://www.dailywire.com/news/cost-californias-high-speed-choo-choo-train-just-jared-sichel))
V roce 2012 předložila CHSRA další navýšení nákladů na 68,4 miliardy USD. ((https://www.hsr.ca.gov/wp-content/uploads/docs/about/business_plans/BPlan_2012_rpt.pdf str 12))
V roce 2012 se odhadované náklady na jízdné z LA do San Franciska zvýšily již na 86 dolarů. ((https://www.latimes.com/local/politics/la-me-adv-bullet-fares-20150510-story.html))
V březnu roku 2018, společnost CHSRA přepracovala odhadované náklady na dostavbu trati na výši mezi 77,3 a 98,1 miliardami USD, a oddálila zahájení částečného provozu až na rok 2029 a plný provoz z Los Angeles do San Franciska na rok 2033. ((https://www.latimes.com/local/california/la -me-bullet-vlak-zvýšení nákladů-20180309-story.html))
Americký vládní úřad (US Government Accountability Office) ((https://www.gao.gov/)) byl pověřen připravit prognózu předpokládaných nákladů a výnosů kalifornské výstavby VRTTo nezměnilo politickou touhu hodně tlačit kupředu, ale poukázání na vysokou pravděpodobnost nepříznivého scénáře ekonomického vývoje přimělo CHSRA změnit svůj přístup k testování citlivosti business case. ((https://reason.org/policy-study/california-high-speed-rail-report/))
Například:
Aby CHSRA odůvodnila celý projekt, nadhodnotila pozitivní dopad VRT tím, že do svých kalkulací zahrnula “ ne – benzinové ” operační náklady . Nadace Reason Foundation ve své zprávě ((https://reason.org/policy-study/california-high-speed-rail-report/)) uvedla, že většina lidí při rozhodování o tom, jak bude cestovat, bere v úvahu pouze přímé náklady na benzín. Tato skutečnost by snížila počet řidičů, kteří by na oplátku přešli na vysokorychlostní železnici, na polovinu. Proto by i příjmy z tohoto zdroje klesly na polovinu.
Druhým problémem byla domněnka, že většina řidičů bude díky VRT používat méně auta. To bylo opakem mezinárodních zkušeností, kdy většinu řidičů přitahovali letecké společnosti, nebo již existující železniční služby, kterých je v Kalifornii poskrovnu.
Česká vnitrostátní letecká doprava se do roku 2019, těsně před Covidem, zmenšila na 19301 cestujících.
To znamená 52 lidí denně.
Profesor Flyvbjerg((https://www.sbs.ox.ac.uk/about-us/people/bent-flyvbjerg)) zjistil, že předpokládaný počet cestujících po železnici průměrně klesne téměř o 30%. ((https://reason.org/complete/gao-california-high-speed-rail/))
Jeho tým má nejrozsáhlejší a nejpřesnější statistické údaje týkající se existujících megaprojektů. Ty se používají pro předpovídání referenční třídy.
V současné době má kalifornský úřad na území v Central Valley ve výstavbě 190 km VRT ((https://www.buildhsr.com/)).
Česká vnitrostátní letecká doprava se do roku 2019, těsně před Covidem, zmenšila na 19301 cestujících. To znamená 52 lidí denně. Tedy není možné, aby SŽ získala “převedením” cestujicí z tohoto zdroje, protože tito cestující byli již „převedeni“ na vznikající vysokorychlostní vlaky jako jsou Pendolino (2006), RegioJet (2006) a Leo Express (2012), ukázka viz.graf.
Naproti tomu ve Velké Británii bylo 41641845 tuzemských cestujících, což je 2000 krát více než v České republice. Kalifornie zaznamenala více vnitrostátních letů, ale ty jsou v rámci celých USA. Všimněte si, jak je česká datová křivka ve srovnání s těmito dvěma zploštělá. Avšak kapacita VRT zůstává. Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě a je to relativně malá země. Vysokorychlostní železnice není potřebná, protože podle definice má vysokou kapacitu; neexistují lidé, kteří by jej používali, takže pojede prázdný. Náklady pro české daňové poplatníky za každé prázdné nebo dotované místo budou obrovské. O kolik lepší by bylo utrácet peníze tam, kde je jich potřeba – na nemocnice, školy, silnice, kanalizace pro vesnice, pitnou vodu, účinné vytápění domácností…. Takové výdaje přinášejí skutečnou návratnost kapitálu – skutečnou odměnu za peníze daňových poplatníků.