Fantazie se setkává s realitou.

Tento graf ukazuje skutečný počet cestujících na vysokorychlostní železnici  v jiných zemích a předpokládaným počet cestujících dle predikce Správy železnic.

  1. Bez těchto cestujících nemají žádný obchodní případ.
  1. Bez platného obchodního případu nemají převažující vládní firemní potřebu.
  1. A bez toho nemají základ pro provedení povinného nákupu, protože projekt nelze považovat za veřejný zájem.

Údaje zveřejnili: Bc. Jiří Svoboda, MBA Generální ředitel a Ing. Martin Švehlík Ředitel odboru přípravy VRT v této prezentaci 8.4.2021:

Vysokorychlostní tratě v ČR: Str. 11
Skutečný počet cestujících vs. odhad VRT
Kategorie: Analýza

guest
13 Comments
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
JBDAC
JBDAC
6 měsíců před

Ok, you won’t answer that, so I’ll ask another question:

Where do Sž get 130,000 passengers a day from, which is 4 times more than Germany per capita?

Show the methodology in a clear, concise manner, with sources, by which you reach this number. Then others can verify and model your data.

I quote Professors Flyvbjerg, Bruzelius & Rothengatter from their book “Megaprojects and Risk” mentioned on this site:

“Although sophisticated demand models seem objective and hard to manipulate, it is technically easy to tune the models in ways so that ‘plausible’ or ‘desirable’ results are achieved.”

And they go on to say:

“Decision makers are well advised to take with a grain of salt any traffic forecasts that does not take into account the risk of being very wrong. For rail passenger forecasts, and especially for urban rail, a grain of salt may not be enough”

And they conclude:

“Don’t trust traffic forecasts, especially for rail”

(Pg 31)

https://www.vrtaci.cz/2021/04/11/megaprojekty-a-rizika/

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před

Vaše odhady nejsou založeny na ničem konkrétním. Jen si je prostě střílíte od oka, aby vám “to vyšlo”. Vaším cílem není dobrat se pravdy, ale naplnit váš “program”. Nepoužíváte jediné relevantní číslo.

To, jak jste si kreativně upravil čisla z ročenky ČD, aby vám to sedělo, to dokazuje.

Vlak přes Českou Třebovou bude o 0,5h (Olomouc) přes 1h (Ostrava) po 1,5 hodiny (Brno) pomalejší. Pokud nebude cena nejméně o třetinu menší, nebude znatelná poptávka po takové delší trase z cílových bodů na Moravě. A taková nižší cena zase nepokryje náklady déle jedoucího vlaku. Výsledkem je, že tedy tímto směrem budou jezdit pouze zastávkové vlaky typu rychlík, aby sbíraly cestující po trase. Je vidět, že v odhadu ekonomiky provozu máte značné mezery.

60 – 90 % lidí jedoucích autem na stejné trase přestoupí do VRT, pokud bude cesta nejméně o třetinu až polovinu kratší. Protože tito lidé jedou autem z důvodu úspory času, ničeho jiného. Nezávislé průzkumy (např. diplomové práce ideologických odpůrců VRT na ESF MU) toto zjištění k nelibosti jejich autorů tento fakt podporují. To navýší počet cest znatelně nad 3 průměrné cesty na obyvatele na rok, přesně jak je uvedeno v odhadech Studie proveditelnosti.

Prezentovaný počet cest je tedy zcela realistický a podání “pánů ze SŽ” – ve skutečnosti pánů z ministerstva dopravy a projekční společnosti SUDOP (udělejte si laskavě pořádek ve zdrojích) – odpovídá ekonomické realitě.

Honza
Honza
6 měsíců před
Reply to  Jan Novák

Vážený pane, než na to zapomenu, rád bych vás poprosil o odkazy na ty diplomové práce, velice mne zajímají.
Vidím, že zmiňujete studii proveditelnosti, a tak doufám, že máte k dispozici a nebo víte na základě jakých studii se kalkuloval počet cestujících převedených z IAD na VRT a stejně tak indukovaný počet cestujících.
Samozřejmě, že moje čísla jsou odhady, ale nebudou daleko od pravdy. Přesná čísla máte jen vy a také by jste je měli ve studii proveditelnosti zohlednit. Jinak mnoho lidí bude využívat dopravní prostředky, které budou nejlacinější, protože stále ještě mají hluboko do kapsy. Méně rozvinuté regiony budou po zprovoznění VTR ještě chudší, protože se zde omezí vlaková doprava na úkor nákladní dopravy.
A časové hledisko je určitě důležité, ale k délce jízdy vlakem musíte připočíst dobu než se dostanete na nádraží, čekání na peronu atd, a pak zjistíte, že vlastně žádný čas neušetříte. Alespoň na trase Praha Brno ne.
Sudop , Cedop, SŹ je mi to jedno, všichni se podílí na VRT.
Někdo z nás dvou neumí počítat, projděte si ještě pořádně tu studii proveditelnosti. A dvě otázky na závěr. Kolik cestujících tedy předpokládáte, že ročně VRT využije?
Kolik vlaků a s jak velkou kapacitou bude na trase Praha Brno jezdit za hodinu, aby se zaplatila údržba trati??
Díky za odpovědi

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před
Reply to  Honza

“Samozřejmě, že moje čísla jsou odhady, ale nebudou daleko od pravdy.”

Jak sebevědomé prohlášení. Absence jakékoli vámi odkazované relevantní studie ale dokazuje, že si je prostě vymýšlíte pohledem z okna. To umím taky a se mnou dalších 10 milionů obyvatel ČR. Jaká je vaše skutečná přidaná hodnota k tomuto tématu?

Jeden příklad takové práce (autor ani neví, co je to VRT, dotazované skupiny jsou specifické, nicméně výsledky jsou i tak jasné):
https://is.muni.cz/th/ma5ow/Diplomova_prace_-_Adam_Stejskal__final_.pdf

Jinak máte google, můžete googlit.

Já nejsem žádnej “ta čísla mát vy”, co se ze mne furt snažíte dělat nějakou instituci, hm? Jsem český občan a píšu za sebe.

“Jinak mnoho lidí bude využívat dopravní prostředky, které budou nejlacinější, protože stále ještě mají hluboko do kapsy.”

Zase jen vaše další spekulace z prstu, vy prostě vůbec netušíte, jak se tyhle informace zjišťují a jaké jsou na trhu reálné poměry.
Vlak je několikanásobně levnější než auto. A přes VRT bude stále. Proč by podle vás jako někdo měl posílat soupravy přes Třebovou, když přes Brno se mu vytíží jak frekvencí Praha – Ostrava, tak i Praha – Brno a Brno – Ostrava? Na cestujících Praha – Brno a Brno Ostrava při jedněch nákladech navíc vydělá víc, než na cestujících Praha – Ostrava. Vy jste prostě mimo…

“…pak zjistíte, že vlastně žádný čas neušetříte. Alespoň na trase Praha Brno ne.”
Jasně, pouze v okamžiku, když pojedu z Bystrce na Chodov. Pak jsou to autem dvě hodiny a VHD taky dvě. Většina cestujících z Prahy a do Prahy ale jaksi nejede z Bystrce a v Praze na vystrkov a pražské metro vám v ucpané Praze vůbec dost hatí plány. Stejně tak existuje něco jako “park and ride”, kdy přijedu autem k nádraží nebo terminálu VHD, ale to prostě taky odmítáte uvažovat.

Na ty poslední dvě otázky si zkuste zase najit odpovědi sám, a přidejte totéž pro počty aut a nutném mýtném na třeba D4, abychom měli krásné srovnání a mohli si říct, že k tomu přistupujete poctivě. Dík!

Honza
Honza
6 měsíců před
Reply to  Jan Novák

Vážený pane, ani jedno konkrétní číslo.
Nebudu s Vámi ztrácet čas.
Jedná se mi o trasu, Praha – Brno, tak jaká D4 a nebo park and ride v Nehvizdech pro Pražáky, co to melete.
Pokud nebude rychlé spojení přes Prahu tunely (protože jinak to nejde) a nebo přímá trať okolo Prahy, VRT nemá smysl. SŽ tady dělá hybrid Francie a Německa dohromady. Ale to by bylo nadlouho.
Čísla má SŽ a to jste Vy, tak nám je teda zveřejněte, stejně k tomu dojde.

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  Honza

P+R v Nehvizdech bude pro střední Čechy (na východ od Prahy) a pro přestup mezi linkami. Pražáci si nastoupí v Praze (hl.n., Libeň, Zahradní město, …), proč by měli jezdit do Nehvizd?
VRT tratě jsou zapojeny do Prahy do stávajících – rozšířených tratí i pomocí tunelů. Podívejte se kudy, je to i na mapkách na této stránce. Obchvat VRT Prahy, jestli někdy vůbec, tak bych to viděl jako úplně poslední etapa po postavení celé sítě (třeba i větve do Plzně, která se zatím v pláncích neobjevuje).
V čem spočívá ten hybrid? Že některé tratě/úseky bude používat i nákladní doprava? Pro ekonomiku takové tratě to bude mít lepší přínosy, a zlepší to celkovou propustnost sítě.

Honza
Honza
5 měsíců před
Reply to  Jan Novák

Tu diplomku si pořádně přečtěte, 53 % z celkového počtu účastníků studie byli studenti, kteří vlakem jezdí za 25 % jízdného, to so pravdu myslíte, že budou jezdit VRT za 50 Kč na 100 km vzdálenosti. To jste se asi zbláznil.
Diplomka je dobře zpracovaná, protože odkazuje na všechny problémové ukazatele. Akorát vy to berete jako kvalitní podklad,
pro stavbu vaší VRT, což teda není. Pošlete mi odkazy na opravdové studie pro SP a uvidíme.
A pořádně si pročtěte rešerši, tam jsou skutečné údaje o VRT z ostatních zemí, včetně všech problémů. A upravte si podle toho webové stránky, ať neděláte ostudu a nemusíme Vás pořád na něco upozorňovat.

JBDAC
JBDAC
6 měsíců před
Reply to  Jan Novák

It is time to publish the feasibility studies for all the routes, and the precise methodology by which their data were produced, with all sources, and all surveys from which the data were deduced.

That must include the terms of reference of each.

You will be aware that SŹ are susceptible to a freedom of information request, and should that prove unsatisfactory, judicial intervention.

SŹ are paid from the public purse and must act accordingly.

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před
Reply to  JBDAC

Nějak vám to ten překladač blbě přeložil. Starejte se o svůj domov, tedy Rusko, jo?

JBDAC
JBDAC
6 měsíců před
Reply to  Jan Novák

I am English so I write in English rather than ‘English > google > Czech’.

Your reply does not answer the questions asked here.

What are you frightened of? Public scrutiny?

You / Sž use every argument but provide verifiable figures.

-/-

Vaše odpověď neodpovídá na zde položené otázky.

Čeho se bojíš? Veřejná kontrola?

Vy / Sž použijete každý argument, ale poskytnete ověřitelné údaje.

Jan Starý
Jan Starý
6 měsíců před

Dobrý den, dle ročenky ČD z 2019 jelo z celé Moravy a Vysočiny do Středočeského kraje a Prahy v roce 2019 9,5 mil cestujících (upozorňuji, že to byli i cestující využívající malé lokálky a Ti asi VRT jezdit nebudou).
Doufám, že ČD zachová i vlaky jedoucí přes Českou Třebovou, takže i tyto cestující bude nutno odečíst od cestujících využívajících VRT. Jak říkáte Regiojetem jezdí dalších 6,5 milionu. Celkový součet pro VRT bych tedy viděl maximálně na nějakých 15 milionů. Plus tedy další cestující z tras VRT z Hradce Králové a Ústí nad Labem. Vidím to tak na 5 – 10 milionů cestujících.
Střízlivý odhad 20 -25 milionů cestujících max. celkem, tj. asi 2,5 násobek počtu obyvatel ČR. A to jsem velký optimista a budeme nejlepší v Evropě.

Na smysluplnou ekonomickou analýzu v podání pánú ze SŽ mi chybí dalších 20 milionů cestujících, to znamená, že mi chybí desítky (ale možná stovky) miliard do celkového rozpočtu na zaplacení tratě v druhotných benefitech.

Velký tunel je na světe a ještě se ani nezačalo stavět.

Zdroj: https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2019.pdf

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před

Co se vám na tom nezdá? Vždyť se počítá, že všechny dálkové vlaky mezi Ostravou a Prahou pojedou po VRT, to samé mezi Brnem a Prahou.
A pak je otázkou jak započítat vlaky co pojedou Praha – VRT – Nymburk a dál? Ty by se taky klidne daly započítat jako jízda po VRT.

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před

Pardon, ale jenom dálkové vlaky RegioJet na trase Praha – Brno a Praha – Ostrava přepravily v roce 2019 6,5 milionu cestujících. Tito cestující by jeli po nové VRT. To je 1,5 cesty na obyvatele na rok.
Dálkové vlaky ČD ve stejném směru přepravily obdobný počet cestujících. Takže už dnes, kdy drtivá většina lidí stále jede po dálnici, už jenom dnešní pomalé dálkové vlaky tímto směrem znamenají 3 cesty na obyvatele na rok.

Takže ta čísla opravdu nejsou nerealistická.

13
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x