Plány na výstavbu trati mezi Birminghamem a Leedsem pravděpodobně nepřinesou lidem žádné výhody “tím nejlepším způsobem”, říká ministr dopravy.

Našim českým čtenářům přinášíme stručnou rekapitulaci anglickeho článku, který vyšel dne 4.10.2021 v britských novinách The Telegraph.

https://www.telegraph.co.uk/…/hs2-faces-major-rethink…/

Výstavba HS2 (High Speed 2) čelí zásadnímu přehodnocení, naznačil Grant Shapps (britský ministr pro dopravu). Vláda se nebude „ slepě řídit “ plány vypracovanými téměř před dvěma desetiletími.

V současné době  probíhají stavební práce na první fázi projektu vysokorychlostní železnice z Londýna do Birminghamu.

Fáze 2a je plánována z Birminghamu do Crewe a fáze 2b z Crewe do Manchesteru a z Birminghamu do Leedsu.

Uprostřed obav z konečných nákladů na výstavbu ve výši 106 miliard liber, k tomu, díky pandemii, utlumená poptávka po cestování vlakem, vyvstaly otázky , zda poslední rameno výstavby do města Leeds ještě stále představuje schopnost udržet hodnotu peněz.

Ministr Shapps pro moviny Financial Times řekl: „Chceme zajistit, abychom dostávali vlaky do Leedsu způsobem, který bude skutečně ku prospěchu obyvatel, a ne slepě následovat nějaký plán vymyšlený před 15 až 20 lety, který nikomu neposlouží.“

V nové úvaze by mělo být zohledněno vytvořené schéma Northern Powerhouse Rail (NPR), které je zaměřeno na propojení měst v regionu na trase východ-západ, dodal. (Pro lepší pochopení VRTaci přidali navrhovanou mapu zlepšení NPR).

Zdroj: Wikipedia

Dále řekl: „Midlands Rail Hub a Northern Powerhouse Rail jsou věci, které byly vyprojektovány až později, v době kdy plány na HS2 již existovaly. Země musí představit nový, dlouhodobý plán rozvoje železnic na severu a to určí budoucnost propojení s HS2 a dalšími schématy.”


VRTaci komentář:

Může se správa železnic z článku o HS2 nějak poučit? Vůbec to není tak jednoduché, jak si myslí.

Studie proveditelnosti SŽ již nyní představuje “výhody”, které jsou mnohem nižší než u britského projektu, ten se však nachází v pozdější fázi vývoje. Existuje mnoho oblastí kde SŽ překračuje náklady a naopak chybí mnoho nezbytných, „požadovaných“ prvků, které nebyly v odhadech SŽ zohledněny. Pro české ministerstvo dopravy je však identifikovala a odhalila evropská investiční banka. Nedostatky, které byly označeny, jsou notoricky známou oblastí rostoucích výdajů.

Kromě toho jsou předpokládané počty cestujících nadnesené. A to není všechno.

Poměr k nákladům vypadá velmi pochybně i bez těchto opomenutí. Až budou tyto faktory řádně zohledněny, projekt se prokáže jako jedna z nejhorších plánovaných investic do infrastruktury v evropské historii.


Závěrem několik komentářů od anglických čtenářů k původnímu článku :

“Neznám jedinou sobu, která podporuje HS2. Jedině prospěcháři a politici. Voliči by raději respektovali vládu, která by měla odvahu projekt zastavit. Životní prostředí zaplatilo již nejvíce.”

“První rozumná řeč, kterou kdy Grant Shapps řekl a to nezachází dost daleko. Celá trasa by se měla sešrotovat, ne jenom kousek mezi Birmigham a Leeds, je to katastrofa pro životní prostředí a monstrózně drahé. Na severu Anglie by se mělo investovat do existujících tratí.”

“HS2 byl EU koncept, který stejně tak, jako všechny EU koncepty, byly naprostým plýtváním penězi daňových poplatníků.”

Kategorie: Ekonomika

guest
1 Comment
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x