NEBOJME SE KLÁST OTÁZKY A VYŽADOVAT PODKLADY!


Kdo to zaplatí a kolik to bude stát?

Od počátku prosvítá skrz celý projekt informace, že Evropská Unie se bude podílet na celém projektu 14% a že financování takovýchto projektů je v režii národních států. Z čeho to tedy zaplatíme?  A kolik vlastně? Ví to někdo alespoň přibližně? A odkud se ta čísla vycucala? Zde se nenechme opít tím, že si půjčíme pár bilíónků, jelikož pořád zůstává otázka, kdo to později zaplatí. Poj’dme se na to podívat i optikou současné pandemie, kdy na jedné straně stojí obrovské úsilí přispět pár korun samoživitelkám, ale není problém půjčit si několik ročních státních rozpočtů na hezký nepromyšlený sen.


Co půda a krajina?

Nikde se v hezky vyvedených a řádně zaplacených prezentacích SŽ nedočtete, kolik že to hektarů orné půdy zmizí pod rypadly bagrů. Jak to zasáhne konkrétní krajinu, vodní zdroje, pitnou vodu? Jaký bude dopad v souvislosti se suchem? Co chráněné bledule, stoleté duby, mokřady, lužní lesy?


Co osudy konkrétních lidí?

Kolik je to vlastně domů, domovů, pozemků, země, půdy, lidí, nových veřejných projektů zaplacených z dotací a  obecních peněz, které to vyhodí nenávratně do vzduchu? Kolik konkrétních cyklostezek, kanalizací, silnic, domů se právě staví, aníž by kdo tušil, že se budou bourat či předělávat? Uvědomme si, že lidé nejsou statistická čísla ani pokud jde o veřejný zájem. Jsou to konkrétní příběhy často sahající historicky přes mnoho generací. Skutečně to vidíte tak jednoduše, že nám dáte peníze a my si sbalíme peřiny a začneme naše životy od nuly někde jinde?


Umíme to stavět?

Všichni známe situaci, kdy se oprava malinkého regionálního viaduktu protáhne na měsíce. V noci se v ČR nepracuje jako na severských či německých dálnicích a dopravních stavbách. V noci je u nás  přeci tma. V létě není možné prakticky dojet bez objížďky z okresního města do okresního města. Co dálnice? Tunel Blanka? Cesta přes Prahu na letiště? Dukovany? Zapomněli jsme? Kde se tedy vzala ta odvaha (či drzost), prezentovat se jako stavitelé katedrál? Desítky tunelů, pilíře, specifická přemostění, odhlučnění. Skutečně stačí se v tomto projektu odkázat na šikovné české ručičky? 


Dostavíme to vůbec někdy? Kde je odpovědnost?

VRT má smysl pouze tehdy, když je celý projekt naprosto dokončený. Když se vše propojí a naváže na sebe v celé Evropě. Pokud rozvrtáme 50 km a nedokončíme, je to naprostá ekonomická demence, která si pouze hraje s osudy konkrétních lidí. Bude za to někdo odpovědný? Budeme znát konkrétního viníka nebo zůstane anonymní? Zmizí ve veřejném prachu aktuálních starostí a nových postaviček a premiérů jako třeba Bohuslav Sobotka, co kdysi zadal vládní dopravní dokument a zmizel v anonymitě sídliště? Je někdo konkrétní, třeba pan Kolovratník, který bude ochoten příjmout zodpovědnost za dokončení a případně způsobené škody? Když už to staví a zároveň si v parlamentu schvaluje? Sáhne do portmonky a případný průšvih zaplatí? Nebo za to nenese odpovědnost? A kdo za celou stavbu vlastně nese odpovědnost? Ministři z minula nebo ti současní? Politické strany? Zastupitelé krajů, kteří v dobrém úmyslu schvalují v zrychlených jednáních ZÚR jak se SŽ zlíbí? Odpověď zní: Pokud by se to povedlo, budou všichni přebírat ceny. Pokud se to nepovede, nenajdeme nikoho, kdo to zpackal.

Jak velká je ČR?

Různě se píše o tom (a v souvislosti s aktuálním vývojem v Evropě se tato úvaha pochopitelně mění), že VRT má smysl a je konkurence schopný mezi 200 až 600 km. Mimo tyto kilometry raději létáme nebo jezdíme autem. Mohl by si někdo vzít pásmo a změřit Českou republiku? A přidat k tomu ty slibované zastávky a připojení konvenčních tratí, které jsou prezentovány? I laik si dokáže představit, kolik kilometrů se takový vlak rozjíždí, kolik kilometrů brzdí. Tedy když v prezentacích SŽ používá až poloviční zkrácení času, je nám někdo schopen odpovědět jakou rychlostí v průměru vlaky na VRT povalí? Nemáme na mysli ty z Drážďan do Vídně, ale ty České zastavovací, co mají zvýhodnit regiony? Víte že v Evropě VRT dosahují pouze 40% rychlosti? Nedojede nakonec vlak po VRT stejně rychle či dokonce pomaleji než současné modernější vlaky? To už jedna studie odhalila. Jak rychle může jezdit současné Pendolíno a jak rychle v průměru jede?


Múžete se k nám přestat chovat jako k nýmandům?

To že něco nevíme, či tomu nerozumíme, neznamená že jsme hlupáci. Múžete nás začít chápat jako spolubydlící této země? Jako vaše parťáky na stejné lodi malé české paluby? Múžete přestat mlžit a pološvindlovat? Vážit si nás jako vašich chlebodárců? Můžete přestat urážet starosty obcí tím, že je postavíte před hotovou věc a mluvíte o diskusi? Můžete se nám přestat vysmívat z pozice síly a převahy, kterou vám nikdo nebere?  Můžete nás přestat uplácet finančními injekcemi do obecních rozpočtů?

“Je nám strašně líto, že s námi nikdo nejedná. Jen diktují a vyhrožují paragrafy”

Miroslava Sochorová, Starostka Kounice[1]Deník Právo 21.04.2021

Otázky selské

Argumenty SŽ jsou zhruba na této úrovni: Je  VRT dobrej projekt? Ano je. A kde jste na to přišli? To už se nedozvíme, ale ptejme se dál. Národní dopravce bude muset nakoupit mašiny. Kde se vezme těch 20 miliard Euro na soupravu, kterých bude potřeba desítky? Z kolika miliardovou ztrátou skončil národní dopravce letos? Jak dlouho tento projekt vydrží než se bude muset rekonstruovat? 30 let jako LGV? Když se to spočítá, kolik bude stát jízdenka bez dotace lidí této republiky, kteří třeba ani nejezdí vlakem? O nepřízni hlukové zátěže si není jistá ani EU. Řekne nám o efektu výstřelu z děla někdo? Nebo se nám jen budete posmívat, že neznáme zákony fyziky? Prostě je neznáme a hotovo! Ale vedle výjezdu z tunelů budeme bydlet.  

Jak je možné, že nám nikdo neosvětlil alternativní způsoby, jak zmodernizovat dopravu v ČR bez nutnosti rozvrtat zemi? Nemluvíme teď o podstrčených alternativních verzích do vládního dokumentu jako jsou přepravní kapsle pod zemí, což hraničí s teleportací. 


Co to je “to transparentní”?

Slovem transparentní se ohání kde kdo. Politické strany si často milně myslí, že když uskuteční stranickou on-line konferenci za přítomnosti odborníků, kde se může kdokoliv dívat či připojit, je vše vyřešeno. O úřednících nemluvě, pro ty slovo transparentní znamená vyvěsit papír na nástěnku. Co má dělat např. Jaromír Smutný, který nemá doma počítač a TV, nemůže číst z obecní vývěsky a zjistit aktuality, protože je například slepý,? Jak si má informace nebrnknout? Harfičkou? Pro pochopení webových stránek ministerstva dopravy je třeba mít minimálně dopravní vysokou školu nebo speciálně vycvičeného psa na vyčmuchání informací.  Pochopme, že vystavení informací, není ještě to samé jako informovat veřejnost. Nepřesvědčujte nás o tom, že někdo bude rychleji někde vlakem. Nebalamuťte nás tím, že jsme najednou Evropané, když nejsme schopni jako ČR příjmout uprchlického kojence. Neříkejte nám, že jsme si informace měli najít na stránkách časopisu Železničář. Možná jsme prostě pomáhali sousedce nebo vysbírávali škarpy od bordelu, co tam z aut vyhazují dobře informovaní občané. Když je to tak transparentní, nemůžete to jednoduše rozhlásit? Dojet do těch domovů, co se mají vymazat? Když jsou volby, dozvíme se o vašich skvělých budoucích  záměrech všechno na každém kroku. To nám vlezete klidně do kuchyně! Proč to nejde tady?


Nebojme se ptát? Optání nebolí, ani za něj nic nedáš.

Otázek je celá řada! A jsou konkrétní! Ani zdaleka se na tyto stránky nevejdou např. jak se cestující dostanou z futuristického tabu v Nehvizdech na letiště Václava Havla. Z Černého mostu metrem? Nebo kde se nachází studie proveditelnosti na část Praha Brno? Ta co je zveřejněna je opravdu hotová? Varianta jižní je opravdu zrušená? A proč je někde pořád zakreslena? A proč byla zrušena?

No a konkrétní otázky čekají přátelé na vás! Ptejte se zcela konkretně. Na velikosti problému či  parcely, kterou to převálcuje nezáleží. Přineste všechno, co může pomoci tuto stvůru pozastavit. Pište nám či se ptejte dle našeho návodu i podle vlastního rozumu. A jednou se naše děti proletí skvělým vlakem.

References

References
1 Deník Právo 21.04.2021
guest
3 Comments
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Petr
Pavel Petr
2 měsíců před

Mohu vědět, jaká je minimální povolená vzdálenost VRT od oploceného pozemku, nebo domu? Petr

JV
JV
4 měsíců před

“Kde se vezme těch 20 miliard Euro na soupravu, kterých bude potřeba desítky?”

Můžu se zeptat, z čeho vycházíte při této otázce? Cena nejmodernější soupravy pro vysokorychlostní tratě ve Španělsku byla 270 milionů eur, tzn. cca 7 mld. korun. Také by mě zajímalo, proč si myslíte, že budou potřeba desítky souprav, když Pendolín je v tuto chvíli 7 …

Alibaba
Alibaba
4 měsíců před

Také se moc nemluví o tom, že Evropa v řadě případů záměr VRT ruší, minimálně přehodnocuje. – Podle toho co čtu, tak naopak. Většina států v Evropě plánuje nějaký ten kousíček VRT.

Kolik konkrétních cyklostezek, kanalizací, silnic, domů se právě staví, aníž by kdo tušil, že se budou bourat či předělávat? – Pokud někdo staví v územní rezervě, tak by se neměl divit, že tam někdo VRT navrhuje, a případně bude potřebovat přeložku překážející věci. Většinou se to počítá do ceny VRT jako vyvolaná investice.

Umíme to stavět? Proč bychom neuměli? – Co je na této stavbě extra technicky složitého? Nejnáročnější je to projednat.

Dostavíme to vůbec někdy? – Proč by se to nemělo někdy dostavět?
VRT má smysl pouze tehdy, když je celý projekt naprosto dokončený. – Není pravda. Kkaždá etapa přinese po zapojení vždy přínos ve zkrácení času a zvýšení kapacity sítě.

A kdo za celou stavbu vlastně nese odpovědnost? MD se SŽ. Kdo jiný by měl?

Mohl by si někdo vzít pásmo a změřit Českou republiku? – Trať mezi Prahou a Brnem bude mít cca 220 km.
I laik si dokáže představit, kolik kilometrů se takový vlak rozjíždí, kolik kilometrů brzdí. – A odborník vám řekne, že všechny vlaky nebudou zasavovat všude.
A přidat k tomu ty slibované zastávky a připojení konvenčních tratí, které jsou prezentovány? – Jsou, podívejte se na stránky Správy železnic.
Tedy když v prezentacích SŽ používá až poloviční zkrácení času, je nám někdo schopen odpovědět jakou rychlostí v průměru vlaky na VRT povalí? – Bud-eli délka tratě Praha – brno cca 220 km, jízdní doba bude 1,0 hod, tak průměrná rychlost budě těch 220 km/h.
Víte že v Evropě VRT dosahují pouze 40% rychlosti? – Nevíme. to znamená, že tam kde se může jezdit 320 km/h se jezdí cca 130 km/h?

Jak dlouho tento projekt vydrží než se bude muset rekonstruovat? 30 let jako TGV? – Kde se rekonstuuje TGV? Teda LGV, protože TGV je vlak a LGV je trať.
Řekne nám o efektu výstřelu z děla někdo? – To bude oslava při otevření? Asi nee, asi myslíte aerodinamické efekty při výjezdu z tunelu. Profil tunelu musí být takový, že tento třesk nesmí nastat. Tento problém je znám z Japonska, kde začaly jezdit vlaky staršími tunely rychleji než bylo původně navrženo.

Jak je možné, že nám nikdo neosvětlil alternativní způsoby, jak zmodernizovat dopravu v ČR bez nutnosti rozvrtat zemi? – Opětně: Jaké alternativní řešení, v čem spočívá?

např. jak se cestující dostanou z futuristického tabu v Nehvizdech na letiště Václava Havla. – Jak? Vlakem. Vlakem na Prahlavák a potom případně vlakem z Prahlaváku nebo z Masaryčky.

Varianta jižní je opravdu zrušená? A proč je někde pořád zakreslena? A proč byla zrušena? – Myslím si, že není zrušená v celé trase, minimálně mezi Prahou a Benešovem se s ní stále počítá jako se zkapacitněním tratí na jih od Prahy. “Zrušena” byla protože trasa přes Polabí má větší přínosy.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x