ZDÁ SE, ŽE KRÁL KAZISVĚT PŘEKROČIL HRANICE


Bylo nebylo aneb co se nám to tu nenápadně chystá?

Mnoho let do minulosti sahá myšlenka propojit Evropskou unii vysoce moderní Vysokorychlostní železnicí (VRT) Českou republiku nevyjímaje! Což o to, myšlenka je to hezká. Kdo by se nechtěl řítit futuriským vlakem rychlostí 350 km v hodině obklopen komfortem a pohodlím, hýčkán usměvavými stewardy a vlakuškami. Studenti i pracující si odskočí na otočku odkudkoliv z ČR do Prahy či Brna do divadla či na večeři. Za pár korun! Sudety a slabší regiony pokvetou, ulehčí se ostatní dopravě, budeme si blíž s evropskými národy. Však jsme součástí. A co teprve ta ekologická šetrnost! Radost pohledět! Peníze nejsou problém a světe pohleď, my Češi jsme šikovní a umíme stavět. Tak nějak je tato pohádka vyprávěna a prezentována v naší zemi královskými staviteli a výběrčími daní. Jenže se vypráví jen vymyšlený šťastný konec a realita příběhu je poněkud jiná.


Zpátky do reality aneb skutečný příběh zničené země

To, co nám investor stavby Správa železnic (vypravěč pohádky) již nedopoví je to, že se jedná o megalomanské dílo na zelené, dosud nedotčené louce . Tedy VRT nepovede podél stávajících liniových staveb. Přetne a rozdělí naši hustě obydlenou zemičku jak berlínská zeď v koridoru 600 m a nenávratně zatíží krajinu,  bude mít nevratný vliv na životní prostředí, půdu, vodní zdroje, lesy a louky a hlavně na konkrétní životy desítek tisíc jednotlivců. Zde samozřejmě přichází na scénu anonymní hrdina s vlajkou Veřejného zájmu, pod kterou lze schovat prakticky cokoliv. V nejhorším případě se upraví legislativa.

Aby bylo jasno, celá stavba je plně v kompetenci národních států a zaplatí ji občané. Jízdenka bude buď dotovaná nebo v opačném případě pro řadu cestujících finančně nedosažitelná. No a koho by nakonec zajímalo, že elektřinu v ČR vyrábí z velké části (a nějakou dobu budou) tepelné elektrárny. Tedy i ten proklamovaný ekologický přínos je minimálně sporný. Ale nakonec je to moc hezké politikum a vlci si už brousí tesáky na tučnou kořist. Vypadá to, že zbyde i na šakali a hyeny. 

Zvládneme to postavit? Určitě! Křičí český Bořek stavitel

Naše země, která má problém postavit či opravit silnici za humny, neumí si udržet malé regionální železniční tratě, má problém vypsat transparentně tendr na cokoliv, se právě teď žene do největší investiční akce všech dob! Kam se hrabou zmatky kolem dostavby Dukovan, A to i přesto, že nemá s ničím takovým pražádnou zkušenost. Kolem nejdůležitějších dokumentů, kterými jsou studie proveditelnosti vládne chaos a zmatek. Jednou zasahuje policie, opakovaně se zruší výběrové řízení. Studie nelze jednoduše dohledat, jsou neúplné, občas se něco doplní samotným investorem. Vlastně se ukázalo, že neexistují firmy, které by je v české kotlině byly schopné bezproblémů vypracovat. Hlavně to pojďme rychle zakreslit, ať si toho nikdo nevšimne, protože pak už nebude návratu.


Zrození Vrtáků aneb v hlavní roli arogance moci

A tak se nemnoho občanů ve Středních Čechách jedno lednové ráno 2021 probudilo a zjistilo, že je tak nějak rozhodnuto za ně. Že se jejich životy, jejich bydliště, domovská krajina rozvrtají. A jako aktivní obyvatelé milující své domovy a ČR se začali zajímat, pídit a ptát. Nu a zjizjitili, že informace jsou, v řadě případů umně poschováváné (nebo se objevují teprve s konkrétními dotazy), že prezentace a argumenty SŽ o VR  jsou jednostranné a účelové, mnohdy bez relevantních nebo neaktuálních podkladů k podpoře argumentů. Prezentují se moc hezky vyvedené obrázky výhod VRT bez větších opodstatnění. Ale vše bude podle zákonů ČR, které si případně ministerstvo dopravy upraví.  Je s podivem, jak se vše žene a uspěchává ve zrychlených řízení (zákres ZÚR), jako by se vše mělo nevratné stihnout  před probuzením obyvatel šípkového království. Dotazující se občan je totiž rizikem a to je třeba eliminovat, jak se píše v otevřeném vládním dokumentu z roku 2017. Rizikem je i obec a starosta. Ti jdou naštěstí uplatit nějakým tím zaplaceným vodovodem nebo výjimečnou dotací. Vrtáci dále zjistili, že je naprosto normální připravované trasy rušit či obměňovat na poslední chvíli, jak se zrovna hodí bez většího vysvětlení. Řada občanů a obcí je tak postavena změnou plánu z minuty na minutu před hotovou věc a nemohou se bránit. Co bylo včera neplatí. Tak to přece v ČR chodí. Co na tom, že se plánovaný tunel zkrátil a špatně informovaní lidé si mezitím postavili domky. Tak se vystěhují. Nu což! 

Někteří starostové si stěžují, že už je v poslední době nikdo nebere vážně. Starosta Vyšehořovic k tomu má historku. „Loni jsem byl na prezentaci Správy železnic v Nehvizdech. Přihlásil jsem se jako občan a zeptal se, s kým jednali ve Vyšehořovicích. Se starostou, byl nadšený, zaznělo. Na to jsem řekl: Co to melete? Jsem starosta už patnáct let a nikdo se mnou nejednal.“

Karel Stehlík, Starosta Vyšehořovic[1]https://www.seznamzpravy.cz/clanek/proti-rychlovlakum-jsou-nejen-obce-trat-znici-nejlepsi-pudu-tvrdi-zemedelci-150872.

Naprosto bezprecedentní je zacházení se starosty obcí i s občany na hraně arogance. Eliminovat, eliminovat, eliminovat. Oni se však pouze ptají na to, jak je možné, že si platí z daní někoho, kdo jde proti nim. A proč se k nim chová nadřazeně z pozice silnějšího?! Jak je možné, že si platíme nepřítele, který má díky našim daním možnost větší armády a logistiky? To už není ani tragikomedie. Totiž představa, že dotčení občané budou  desítky let  platit nepromyšlené rozhodnutí, které jim sebere domovy a zničí zemi, v které žijí, je už jen k pláči.


Házet bilióny není problém, však to zaplatí občan

Taktéž se přišlo na to, že celé dílo se pohybuje mezi 600 miliardami a 3,5 bilióny korun, podle toho, kdo zrovna pohádku vypráví. A to je dost velký rozptyl. Někdy se vyhrkne něco o tom , že peníze jsou,  jindy si půjčíme. Politici napříč spektrem jsou správně přesvědčeni, že železniční dopravu v ČR je třeba modernizovat, jen se do VRTU zamilovali na základě často nedostatečně podložených a za desítky let neaktualizovaných informací předkládaných investorem. A nejsou schopni vzít do úvahy jakákoliv alternativní řešení, která jsou mnohem levnější, šetrnější a více na míru České republice. To proto, že  všude vlaje vlajka veřejného zájmu.

Také se moc nemluví o tom, že Evropa v řadě případů záměr VRT ruší, minimálně přehodnocuje. Že již fungující zahraniční projekty jako je francouzské TGV často nesplňují očekávání a předpokládané přínosy, ať už finanční nebo společenské. Navíc TGV čeká po třiceti letech provozu obrovská investice do totální rekonstrukce.


Žijeme v době Covidové a veřejné peníze došly!

Vrtáci se nesnaží a nebudou zneužívat Covidovou situaci, jen se opět slušně ptají. Proč se ve chvíli nejtěžší, kdy je třeba vyřešit vše od zdraví a života občanů po zadlužení země,  stupňují  a zrychlují tlaky na nevratné procesy, přestože chybí podložené argumenty. Nestálo by za to počkat do parlamentních voleb a vrátit na stůl vše podstatné? Doplnit informace o aktuální argumenty a na základě rozumných zjištění teprve rozhodovat? A transparentně o tom informovat veřejnost, nikoliv si o tom jen pokecat v rámci stranických meziresortních diskusí?


Víme, že v tom nejsme sami

Vrtáci vědí, že nejsou sami, že se lidé ptají a bojují na Vysočině (2014) nebo třeba aktuálně  na Ústecku.

Že nejsou v tomto veřejném odboji sami, nemluvě o dalších projektech v České republice vedených z pozice síly a zájmu, které jsou zcela  mimo VRT.

Je nás již velká parta, a proto žádáme o pozastavení všech konkrétních procesů spojených z VRT Česká republika minimálně do parlamentních voleb na podzim roku 2021 a do následného vyjasnění všech otázek souvisejících s šetrným a smysluplným řešením modernizace železniční dopravy v ČR v souvislosti s ekonomickým a společenským přínosem. Nic víc a nic míň.

References

References
1 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/proti-rychlovlakum-jsou-nejen-obce-trat-znici-nejlepsi-pudu-tvrdi-zemedelci-150872
guest
46 Comments
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
neVrt
neVrt
5 měsíců před

Celý způsob přípravy stavby je ve znamení podrazů. Najednou se změní připravovaná trasa, aby se obce nemohly připravit, zneužije se covidové doby, na cízí pozemky vtrhnou naráz geodeti a začnou měřit, zákon připraví vyvlastnění, aby se lidí nemohli bránit. A schválně zkuste najít, kde budou VRT zastavovat. To nikde není. Třeba lidé ve Světlé věří, že bude vlak zastavovat u nich. Ale tam vznikde jen “technický terminál”. Celé je to jen snaha zastřít, že jde jen o něco, co má vydrancovat regiony a pomoci výhradně krajským městům. Stanice Praha-Jihlava- Brno. Odstatní budou mít z celé VRT jen hluk a zničenou krajinu a zadluženou zem. Tohle přeci nemůžeme dopustit…

Alibaba
Alibaba
5 měsíců před
Reply to  neVrt

Geodeti mají ze zákona možnost vstupu na pozemky, jen asi svůj vstup ohlásili vyvěšením na úřední desce v obci, protože těch dotčených vlastníků je hodně. Zeptejte se na Obecním úřadě.

Skusil jsem najít a našel (odkaz jsem tu už dával v jiné podobě, ale rozhazoval formátování stránky): https://www.spravazeleznic.cz/vrt/zajimavosti
Bod: “Proč je důležité znát budoucí využití VRT” kde je mapka uvažovaných linek a kde budou stavět.
Za mě tam chybí nějaká zastávka (po vzoru Nehvizdy) v místě cca okolo Bečváry/Pučery pro oblast Kolínska a Kutnohorska.

Světlá nad Sázavou bude obsluhována linkou s Prahy, která odbočí po sjezdu na současnou trať.

neVrt
neVrt
1 měsíc před
Reply to  Alibaba

Ano. Přesně, jak píšu… Žádná zastávka pro Kolínsko/Kutnohorsko. Vydrancovat regiony, přinést tam hluk, přerušit lokální vazby, komunikace. A proč? Aby se lidi rychleji dostali z Drážďan do Vídně? Z Prahy do Brna (možná Jihlavy)? Opravdu nechápete, proč to lidem v regionech vadí?

Z toho odkazu, co jste poslal, nijak nevyplývá, kde skutečně budou vlaky zastavovat. Ten jsem pochopitelně našla taky. Je to je PR hra VRT. Reálně z něj budou plynout výhody pro velká města.

Alibaba
Alibaba
1 měsíc před
Reply to  neVrt

Ona je otázka jak dobře bude Kolínsko a Kutnohorsko obsloužené po současných tratích? Ale tak nějak mě to chybí taky, ve stavbě této zastávky vás klidně podpořím.

Hluk se musí odstínit a komunikace se musí přiměřeně (= nelze stavět nadjezd za každou polní cestu) napojit.

Na této stránce je vidět navrhované linkové vedení a to včetně míst zastavení jednotlivých linek; černá tečka značí, že linka na dotyčné zastávce staví.

Ano, velká města budou mít největší výhody, ale když pojedete vy někam dál, tak právě ve velkém městě přestoupíte do něčeho rychlejšího.

neVrt
neVrt
5 měsíců před

Regionu VRT přinese jen problémy (hluk, znehodnocení nemovitostí, ničení zemědělské půdy, přervání tradičních cest, násilné přeseknutí) a NIC pozitivního. Jedna stanice bude v Praze a druhá v Jihlavě. Je přeci nepřijatelné, aby jen proto, že mezi krajskými městy chtějí lidé jezdit rychle, byly zničeny regiony. O “rozvoji venkova” se mluví před každými volbami, ale realita je pak taková.

Hortenzie
Hortenzie
5 měsíců před

Nejsem jedna z těch kteří často píšou příspěvky do diskuse, ovšem nyní prostě musím. Nemám nic proti pokroku a modernizaci avšak v tomto případě jsem zcela proti a vidina toho, že nám malou a krásnou republiku “převrtá “ VRT mě zcela, jelikož mluvíme o vlacích “vykolejila”. Ten, kdo tento návrh podporuje musí mít nasazené růžové brýle nebo dostal již předem něco do kapsy a bydlí na míle daleko od tohoto megalomanského projektu. Nejvíce mi však vadí to, že se nikdo neobtěžoval oslovit dotčené obce a konzultovat návrh s postiženými stranami. Skoro bych to přirovnala k Mnichovské zradě. “ O nás, bez nás “. Kromě toho je mi zcela velkou záhadou kde stát vezme tak ohromné množství peněz? Raději ať se peníze investují do stávající železniční dopravy! Například. Na nádraží v Kolíně je přístup na všechna nástupiště pouze po schodech. Pokud máte kufr nebo těžké tašky tak se pěkně nadřete a pokud jede maminka s kočárkem tak musí poprosit nějakou tu “ dobrou duši “ zda by nemohla pomoci. Třeba by se mohla ušetřit nějaká ta koruna a nainstalovat alespoň pojízdné schodiště! Budiž nám poučením 50.léta kdy se slučovaly pozemky a rozorávaly meze. Následky těchto neuvážených rozhodnutí naše společnost likviduje ještě dnes (uvedení krajiny do původní podoby , výstavba biokoridorů a ochrana přírody). Ekonomiku naši země to výrazně neovlivní. Spíše díky ohromným půjčkám zatíží. Česká Republika vypadá na mapě světa jenom jako tečka. To že budeme mít v zemi VRT nás nezvětší ani nezviditelní!

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před

Aha, vy pamatujete vlak za 10 korun.
Ale už si nepamatujete, že jste měl plat pět stovek měsíčně. To asi stačí.

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před

Převedení lidí z aut do vlaků a následně i nákladu z kamionů na vlaky není ochrana této malé země?

Co si tedy pod “ochranou této malé země” představujete? Že se lidé najednou, z vašeho rozmaru, přestanou snažit mít k sobě blíž? Že lidé přestanou převážet zboží z jednoho konce na druhý?

Vy jim to zakážete? Nebo že byste jim umožnil cestovat a obchodovat tak, aby to co nejméně “tuto malou zemi” poškozovalo?

Božka
Božka
3 měsíců před
Reply to  Jan Novák

Vy zase přepokládáte, že lidi nebudou jezdit auty a budou jezdit pouze VRT. Zakážete jim jízdu autem? Přikážete jim nesmyslné využívání VRT do vzdáleností stanic méně než 200 km? Je přeci dokladováno, že využití VRT se časově vyplatí od vzdáleností 200 km a více. Nebo máme tolik poslanců a podnikatelů, kteří jezdí denně do Bruselu, že se nám VRT jejich jízdami zaplatí? Proč musíte stavět VRT na zelené louce? Původně se počítalo s vybudováním VRT v koridoru stávajících tratí. Proč to najednou nejde?

Alibaba
Alibaba
3 měsíců před
Reply to  Božka

Nikdo nic nikomu co se týče výběru dopravního prostředku nařizovat nebude. To bude dělat EU například, že zakáže prodávat auta se spalovacím motorem. Ano, VRT se vyplatí nad cca 200 km, což bude páteř VRT mezi Prahou a Brnem splňovat.
VRT na zelené louce se staví (u nás teprve má stavět)proto, že provozovat vlak na současných tratích rychlostmi vyššími jak 200 km/h nejde. Takovéto tratě by se musely stejně komplexně předělat, ale pak na nich nemůžete provozovat nákladní dopravu.
Původně se uvažovalo, že se na současných koridorech bude jezdit cca 200 – 250 km/h, ale zjistilo se, že na to v počátcích neměli čas, peníze a ani prostor na předělání, aby se vůbec touto rychlostí jezdilo. A sebralo by to taky kapacitu tratě.
Nejde to proto, že je to v současné době už neefektivní, kapacitu tratě by to sebralo tak jako tak.

Božka
Božka
2 měsíců před
Reply to  Alibaba

No, když si přečtu vaši odpověď, pak nechápu, proč VRT o rychlosti 200 – 250 km/ hod staví třeba v Německu. A právě z toho důvodu aby po ní mohly jezdit i nákladní vlaky.
Můžete mi odpovědět, co budete dělat po zakázání výroby spalovacích aut s obcemi kolem větších měst, ze kterých jezdí denně tisícovky lidí za prací?
Abyste lidi donutili jezdit VRT, tak jejich bydliště srovnáte ze zemí a lidi přestěhujete do větších a vzdálenějších aglomerací?
A vůbec, opravdu musíte vést VRT tak, aby se z ČR stala zadrátovaná krajina?
Proč neuvažujete o naší zemi komplexně, tak aby stavby dalších a dalších komunikací (kromě VRT tím myslím i další a další dálnice a nové silnice) nerozkouskovaly naši zemičku na tolik dílečků, že bude pro příští generace neobyvatelná. Nebere se ohled na zásoby podzemních vod, na protihlukové zabezpečení takovýchto staveb, na ztrátu půdního fondu atd. Chováme se krátkozrace.  
Jsem přesvědčena, že pokud by se vedení VTR mělo dotknout bydlení nějaké politické osobnosti, která ji prosazuje, pak tato osoba udělá vše pro to aby kolem jejího bydlení neprocházela. Stejně tak to bude u bohatých developerů, kteří prosazují využívání naší země jako průnik všech cest vedoucích přes Evropu.
Chtělo by to více přemýšlet a nedělat projekty, které nás budou nadosmrti mrzet. Stejně jako severojižní magistrála pod  Národním muzeem na Václavském náměstí postavená za komunistů.
Prostě zásadní komunikace vymyslet tak aby sloužily, ale nepřekážely a jestli mi napíšete, že to tak nejde, pak máme  neschopné techniky a projektanty, politiky a bohatce, kteří nemají vhled do budoucnosti..

Alibaba
Alibaba
2 měsíců před
Reply to  Božka

U nás (ČR) není potřeba, aby v hlavní páteřní části (Praha – Brno, Praha – cca Litoměřice, Brno – Vranovice, Přerov – Ostrava) jezdily po VRT nákladní vlaky, nákladní vlaky zůstanou na současných tratích, ze kterých se uvolní kapacita převedením dálkové osobní dopravy na VRT. Proto na těchto úsecích může (a má být) rychlost až 350 km/h. trasování totiž na rozdíl třeba od souprav se nedá prakticky nikdy změnit (v těchto rychlostních parametrech, ne pro nějakou lokálkou s rychlostí 60 km/h). Němci taky třeba neprovozují nákladní dopravu na trati mezi Frankfurtem a Kolínem, protože nákladní doprava jezdí údolím Rýna.

Co se týče “zadrátování”, máte jiný návrh pro řešení/trasování? Trasováno to musí být tak aby to lidi využívaly, musí to být napojeno na současnou síť, dojet do současných nádražích (samozřejmě už ne tak rychle jako na VRT).

Právě předešlé stavby (viz úseky v předcházejícím odstavci) jsou příkladem komplexního uvažování o železniční síti. Zároveň se zvýšením kapacity na stávající síti může přesunout tranzitní silniční doprava na železnici. Nic krátkozrakého v tom nevidím, je to dlouhodobý plán. Kde dojde k poškození podzemních vod? Protihlukové opatření musí být, kdo a kde někdo tvrdí, že nebudou? Ztráta půdního fondu asi nějaká bude, ale postavením dálnice vzniká větší, a nějak jsem si nevšiml, že tu bojujete proti dálnicím, to mi připadá pokrytecké, což jsem tu už přispěvatelům už několikrát vytýkal.

Co se týče zákazu aut se spalovacím motorem, tak jediný co se dá dělat je nevolit ty co tohle v Evropě prosazují. To není můj názor, to byl jen příklad nevhodných dopravních návrhů. Já třeba s tímhle případným direktivním nařízením nesouhlasím. A ještě jednou říkám, že nikdo nebude nikomu nařizovat VRT používat. To si musí každý rozmyslet sám, jestli pojede do Prahy (nebo jinam) autem, vlakem , na kole nebo pěšky. Já jen v budoucnu třeba očekávám, že obyvatelům měst se přestane líbit mít z města parkoviště a lidem s auty vjezd do center omezí (viz i níže magistrála) a zpoplatní.
Z dopravního hlediska je možno akorát posílit veřejnou dopravu.

Obávám se, že pokud by nějaká politická osoba prosazovala přesun vymezené územní rezervy pro VRT někam jinam, tak by se pěkně ztrapnila pro svoje pokrytectví.

Proč by nás VRT měla na dosmrti mrzet? Mě naopak mrzí, že tady takovouto rychlou železnici nemáme a bude mě na dosmrti mrzet, že se s ní u nás v ČR nesvezu.
Magistrálu na Václaváku si může v klidu Praha zrušit a přetrasovat jen do ulice Legerova, já jsem pro a i několikrát jsem to navrhoval. Bohužel lidi si takové politiky nevolí, kteří by toto prosadily.

Podle mě je VRT jako zásadní komunikace vymyšlena dobře. Pokrývá hlavní přepravní směr západ – východ republiky, spojuje tři největší aglomerace ve státe (pražská, brněnská a ostravská), zvyšuje kapacitu železniční sítě. A aby “nepřekážela”, tak bude muset být bohatě vybavena nadjezdy a podjezdy, ostatně ono si to trasování hodně často vynutí, protože takováhle trať nemůže být nalámána výškově skoro ani jako dálnice.

Božka
Božka
1 měsíc před
Reply to  Alibaba

Takže k vašim námitkám: No, politik se přesunem VRT dále od svého bydliště v žádném případě neztrapní. Naopak, všichni, kteří bydlí poblíž, budou šťastní, že se mu to podařilo. Stále se oháníte zvýšením nákladní dopravy na železnici, která bez výstavby VRT nelze uskutečnit. Zapomínáte, že jsou stále ještě naživu lidé, kteří zažili dopravu na železnici před rokem 1989. Dejte čísla, že je nákladní doprava na železnici v dnešní době vyšší, než byla před rokem 1989,. Jinak vašemu argumentu nevěřím. Váš nápad s dvousměrnou Legerovou ulicí (severojižní magistrála v Praze) mě velice pobavil. Vy toto navrhujete jako odborník na dopravu? Když nebudete nařizovat lidem používat VRT, tak kde ty statisíce uživatelů seženete? Mimochodem, k rozvoji zaostalých regionů tato stavba nepovede. Spíše naopak. Z menších měst se stanou pouze noclehárny.

Alibaba
Alibaba
1 měsíc před
Reply to  Božka

Celostátní politik se ztrapní určitě, lokální nemusí, to máte pravdu. Jen se obávám ,že současné rezervy už nikam nikdo jednoduše neposune.

A co ti lidi říkají na dopravu osobní? Ta byla za komunistů o hodně nižší (četnost) a pomalejší, protože se jednak jezdilo pomalu a jednak se osobní doprava motala mezi nákladní.
Po revoluci těžce poklesla nákladní doprava (nákladní doprava se přesunula na silnici), ale naopak se zintenzivnila a zrychlila osobní. Teď je tendence přesunout nákladní dopravu zpět na železnici, jenže prostě není taková kapacita, protože tratě jsou zaplněny rychlou dopravou osobní. Pokud je rozdíl rychlostí mezi osobní (R, Ex, EC,..) a nákladní dopravou velký, tak se prostě kapacita tratě začíná snižovat (vyplývá to, když se do grafikonu kreslí nerovnoběžné čáry).
Ano, takto navrhuji zklidnění centra Prahy, protože pokud tam nebude kapacita, se tam sníží intenzita dopravy, každý rozumný to objede jinudy, nerozumný tam bude trčet v zácpě. Samozřejmě jsou další varianty řešení (tunel pro opačný směr pod Legerovkou), jen si myslím, že ty nepovedou ke zklidnění v centru. Obecně by se pro Prahu samozřejmě hodily dodělané oba okruhy a mýto do centra.

Víte já žádné uživatele shánět nebudu, ti se najdou při téhle budoucí nabídce sami a částečně to budou taky současní cestující, protože současné linky (rychlíky a expresy, viz návrh linek na stránkách Správy železnic) budou částečně přetrasovány na VRT.

Co se týče nocleháren, tak s cenou bydlení má problémy především Praha, takové Ústí nad Labem by určitě přivítalo, kdyby tam bydleli lidi vydělávající v Praze. Ono kdyby byla celková doba dopravy z Ústí do práce do Prahy okolo hodiny (dveře – dveře; jízdní doba vlakem cca 30 minut), tak by to bylo srovnatelné jako cestovní doba z některých nocleháren okolo Prahy. Já v tom problém prostě nevidím.

Božka
Božka
1 měsíc před
Reply to  Alibaba

Práce bude jen v Praze a nikde jinde?

Alibaba
Alibaba
1 měsíc před
Reply to  Božka

Jo, to nevím. Spíš ne.
Ale v Praze je práce dost a za dobré peníze. Jenže za těžké peníze je v Praze i bydlení. Tohle je na nějakou velkou socio-ekonomickou studii, jakým způsobem lidem zatraktivnit místa mimo Prahu.

Občan
Občan
2 měsíců před
Reply to  Božka

SŽ udělají z naši země železniční uzel Evropy. Postaví nám VRT a současné koleje využije pro nákladní dopravu. ČR plní pouze roli tranzitní země. To vše se bude dít na úkor našich polí, vesnic a lesů.

Božka
Božka
2 měsíců před
Reply to  Občan

Jsem přesvědčena, že je to tak, jak říkáte. Na 100%.

ČR bude tranzitní zemí a taky zemí skladišť a překladišť.. Na úkor našeho životního prostoru. Zaplatíme my všichni. Penězi i zdravím. A je dost podnikatelů, kteří zářez do krajiny pomocí VRT podporují. A také je dost propagátorů na internetu, jako je pan Alibaba. Nevidí si ani na špičku nosu. Právě necitelnost dopravních staveb k místům, kterými procházejí mi vadí nejvíce.
Abychom se nebavili pouze o VRT (jak vadí panu Alibabovi), tak zářným příkladem necitelnosti ke krajině a životu obyčejných lidí je dálnice D8 a nyní budovaná dálnice na jih od Prahy D 3.

Alibaba
Alibaba
2 měsíců před
Reply to  Božka

ČR je tranzitní zemí, ne že bude.
Aby se dalo zboží přesunout ze silnice na železnici, je potřeba železniční síť zkapacitnit.
Zkapacitnění může proběhnout tak, že se postaví VRT kam se můžou přesunout dálkové vlaky ze současných (přetížených a pomalých) tratích.
Jsem rád, že se hlásíte k boji proti dálnicím. Podle mě by se D3 taky neměla stavět přes Posázaví nově, ale mělo by se využít a zkapacitnit (2+2) současné trasování silnice I/3 a ten kousek od místa kde se D3 napojuje na D1 k D0.

Kam si vidíte vy v dopravním plánování? 🙂
Kde VRT prochází necitelně? když jsem se díval na mapky co tu na tomhle serveru mají ke stažení, nic zas tak krizového jsem tam neviděl.

Všimněte si, že se třeba dálniční známka hodně dlouho nezdražila, přitom ceny rostou vlivem inflace a dálniční síť se rozšiřuje stále. jenže to je politika a málokterý politik si to riskne.

Božka
Božka
1 měsíc před
Reply to  Alibaba

Stále nevidím přetížené tratě. Vidím jen neschopné centrální řídící středisko, se špatné provedenými řídícími programy, které se negativně odrážejí v pohodovém cestování a přepravě na dráze. Nechápu, proč již dávno nebyl na dráze zprovozněn český bezpečnostní systém a proč se čeká na předražený bezpečnostní zahraniční systém, který se bude instalovat až s výstavbou VRT. (Napadá mě, že asi někdo čeká na úplatek.)
Píšete. jsme tranzitní zemí. Měl byste ještě napsat A máme z toho pouze problémy.
Průchod VRT přes nedotčenou Vysočinu vám opravdu nevadí ?

Alibaba
Alibaba
1 měsíc před
Reply to  Božka

Co se týče kapacity tratě, tak si pravidelně stěžuje pardubický kraj při objednávání osobáků na trati Kolín – Česká Třebová (010), že osobák stále někde čeká, aby ho mohl předjet rychlejší vlak. Kapacita Praha – Kolín (011) taky nevyhovuje dle PIDu. Úsek Přerov – Ostrava je krizový, tratě (250, 252, 260) okolo Brna jsou taky přetíženy příměstskou dopravou.
Jaký domácí (český) zabezpečovací systém myslíte? Žádný v ČR nemáme. Myslíte si, že má cenu vymýšlet nový nekompatibilní s jinými evropskými zabezpečovači?
Jinak ETCS se na koridorech už teď zprovozňuje a do lokomotiv dodatečně instaluje. Ano stojí to peníze, občas si taky myslím že je to drahé.

Máme problémy, zkapacitnění železniční sítě něco vyřeší. Máte jiné ekologičtější řešení? Nebo navrhujete zdražit dálniční známky, silniční daň a zavést tranzitní mýto?

Vysočina a nedotčená? VRT si myslím nepoškodí krajinu víc než by si třeba vyžádalo k D1 postavit další dva regulérní pruhy. A D1 už vůbec se nedotýká Vysočiny.

Božka
Božka
1 měsíc před
Reply to  Alibaba

nemluvíte pravdu, když tvrdíte, že nemáme domácí zabezpečovací systém. Psalo se o něm. Ještě vloni.

Alibaba
Alibaba
1 měsíc před
Reply to  Božka

https://cs.wikipedia.org/wiki/Liniov%C3%BD_vlakov%C3%BD_zabezpe%C4%8Dova%C4%8D_LS
Je domácí “zabezpečovací” systém. Nesplňuje (proto ty uvozovky) ale současné (on nesplňoval v podstatě ani minulé) požadavky na bezpečnost (poslední nehodě u Milavče by taky asi nezabránil) a je nekompatibilní se zabezpečovacímu zařízeními okolích států. Nově se nesmí osazovat tam kde před rekonstrukcí nebyl, to je dané nějakým pokynem z MD.

Nesmím
Nesmím
6 měsíců před

Vypadá to, že za naše peníze se bude budovat rychlé spojení z Berlína do Vídně a většina vlaků nebude ani zajíždět do Prahy, jen přibrzdí kdesi v polích u dálnice. Natož aby zlepšily spojení třeba mezi Prahou a Brnem.

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  Nesmím

Prosím vás, kde jste viděl, že se bude VRT vyhýbat v Praze?
I na pláncích co jsou uvedeny na těchto stránkách (převzaty asi od správy železnic) jsou tratě zaústěny do Prahy a navíc stylem, že by jste při průjezdu nemohl Prahlavák vynechat.

Martin Čáslava
Martin Čáslava
6 měsíců před

V naší malé zemičce bychom měli přírodu především chránit a zušlechťovat a ne ji protínat nepotřebnou VRT. A ještě tak nešťastně. Nechápu to obzvlášť v dnešní době, kdy nás vláda neskutečně zadlužila a jsou potřeba jiné věci.

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před

V tom případě navrhněte nějaký lepší nápad jak jinak zkapacitnit železniční síť v tomto směru, když považujete VRT nepotřebnou.
Nová VRT tuto funkci bude plnit.

a dálnice vám nevadí?
a dálnice vám nevadí?
6 měsíců před

to asi ani nemá smysl komentovat:) vy děláte jako kdyby to byl asi největší problém lidstva. Proč takto nerozebíráte třeba stavbu silnic,dálnic,skladů a vlastně úplně všech staveb? je to fakt k smíchu. jo a mimochodem 600 metrů na šířku vrt fakt nemá, ale vám to asi fakt nemá smysl vysvětlovat. no nic, chápu, že nějak to krajinu samozřejmě zničí, ale vy to moc přeháníte…

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  stopvrt

Dotaz byl na dálnici. Takže tvrdíte, že silniční doprava nevadí a je ekologičtější, rychlejší a kapacitnější než VRT?

Proč teda ty nesmysly ve světě stavějí? Covid do toho netahejte,, za pitomé zadlužení muže vláda a její nesmyslná nařízení v době karantény + zmetek v podobě daňového zákona.

Jan Novák
Jan Novák
6 měsíců před
Reply to  stopvrt

Vy mne jako občana této země “platíte”? Co si to vůbec dovolujete? Není to spíš tak, že já ze svých daní platím pohodlný život vám, co? Silnice, školství, zdravotnictvi, ochranu přírody, bezpečnost – všechno co tady tak samozřejmě využíváte, tu nebude bez spolehlivé dálkové dopravy.

Pokud má být o řád ekologičtější, než je teď, je nezbytné začít jednat ihned! Protože auta vám zdraží, milánkové…

Lukáš Končický
Lukáš Končický
6 měsíců před

Musím uznat, že byť mám na výstavbu VRT jiný názor než vy, akceptuji, že obecně máme více méně stejné cíle. Ochrana přírody, šetření veřejných financí, ochrana soukromého vlastnictví, na tom bychom se mohli asi shodnout. Určitě má smysl o VRT diskutovat.
Co mě ale děsí, je zoufalá, trapná úroveň vašich argumentů na těchto stránkách. Používáte jednoznačně lživá fakta, konspirační teorie, demagogické argumenty. To jste líní si vaše tvrzení nějak ověřovat? Nebo to děláte záměrně? Byli jste se někdy u nějaké VRT aspoň třeba podívat?

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  stopvrt

Jaké falešné sliby? Pokud by došlo k poklesu spodní vody, tak slib vybudování vodovodu je hned falešný? Vlastně je to úplatek…

Dopsal jsem k jednotlivým článkům co si myslím, že jsou lži, polopravdy nebo nepřesnosti.

Pavlík Novýk
Pavlík Novýk
6 měsíců před
Reply to  stopvrt

Hele nebojte se, vždyť je to normální železnice, jenom trochu rychlejší. A ne vše bude fofr vlak s rychlostí přes 300 km/h, po tratích budou jezdit i rychlíky 200-230 km/h, co obslouží jednak města po cestě či bokem, kam sjedou po odbočce. Zásah to bude, ale na plochu mnohem menší než třeba všelijaká logictická centra atd. Já vím, je to něco nového, ale také o nastavení psychiky, časem si zvyknete a ani to nepřijde. Zkuste se zeptat, jestli by třeba pro nějaký spěšný vlak nemohla být uprostřed mezi Prahou a Světlou nad Sázavou stanice pro obsluhu regionu … Pak byste z toho taky něco měli.

John
John
6 měsíců před
Reply to  Pavlík Novýk

tady vás tady teda je, již ta vaše demagogie je nebezpečná, a nejspíše jste jedním z mnoha zainteresovaných, jinak nepíšete takové bludy. SŽ není schopná zajistit modernizování současných tratí a jejich využití, tak aby mohla konkurovat silniční dopravě, a proto rozvrátí půlku České krajiny, novou “rýhou”, aby se rozprášily prachy, které má nejspíše našetřeno, nebo jak to je, a ženete to do takových extrémů, že je vidět, že ze státní zakázky potečou prachy proudem, ale do kapes soukromých, anebo spíše stranických, proto je potřeba hloubková kontrola, aby jste měli jiné starosti. Zvykat si na hluk za barákem nikdo nechce, a že 600 metrů ochranného pásma nic není, to je jako když řeknete, že pod dráty vysokého napětí, si můžete dělat co chcete. Je vidět, že jste panelákový uživatel, neboť pokud budu chtít jet do Světlé nad Sázavou, sednu si u baráku do auta, a pojedu klidně šedesát, pokochám se krajinou a budu rád, že tam nestaví monstrum, které nám chcete nutit násilím. Co myslíte obslužností regionu, myslíte s tím lidi, nebo nákladní dopravu, a mezi zastávkami budete z okénka křičet “Hóóštice, vystupovat, nezastavujem?” Pamatuji dobu, kdy jsem do Prahy jezdil za 10 Kč, uplynulo několik desítek let a lístek nyní stojí několikanásobně víc, možná ho můžete zaplatit kartou, ale vlaky jsou o něco málo špinavější a kodrcají úplně stejně, takže med můžete mazat kolem huby někomu jinému. Krajinu, že to nezničí, v blízkosti co žiji, měla trať vést středem obce, nyní je plánována cca 100 metrů za obcí, a okolo jejich nespočet, kdyby jste tam žil, celý život, asi by vám to jedno také nebylo, v návaznosti na předky, když by trať vedla přes vaše pozemky, jenže vy jste měl po předcích možná jen tu chalupu ve Světlé nad Sázavou, a jinak jsou vám milejší prachy na účtu, ale to máte tedy smutný život, a ta vaše vychvalovaná trať je ta poslední věc, co naše zem potřebuje?

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  John

Modernizování současných tratí nemá takový efekt jako 2 nové koleje v podobě VRT. Modernizovaná trať nezvýší kapacitu sítě a radikálně nezkrátí jízdní doby v hlavních přepravních směrech.
600 metrů je územní rezerva, aby se dala tra´t nějak natrasovat. 100 m na každou stranu je teprve ochranné pásmo, kde si železnice vyhrazuje mít připomínky k případným stavbám a činnostem. Dvojkolejná trať zabere cca 20 metrů podle složitosti terénu, samotný dvě koleje se stožáry 11 m.

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před

… dílo na zelené, dosud nedotčené louce … – Jak jinak si to představujete? Trať s požadovanými parametry, ani podle dálnice nepostavíte.
600 m je územní rezerva, 100 m od osy na obě strany je ochranné pásmo, trať se dvěma kolejema zabere cca 20 m podle složitosti terénu (čistě 2 koleje potřebují 11 m).

A nejsou schopni vzít do úvahy jakákoliv alternativní řešení, která jsou mnohem levnější, šetrnější a více na míru České republice. – Jaké alternativní řešení, v čem spočívá?

Také se moc nemluví o tom, že Evropa v řadě případů záměr VRT ruší, minimálně přehodnocuje. – Podle toho co čtu, tak naopak. Většina států v Evropě plánuje nějaký ten kousíček VRT.

Jana
Jana
6 měsíců před
Reply to  Alibaba

Naší malé republice taková trať nic nepřinese. Zastávky budou jen ve velkých městech. Je potřeba zmodernizovat stávající tratě, kterých máme dost a ani by to nestálo tolik jako vybudování VTR. Hlavně by to nevzalo lidem ornou půdu, domovy a krásnou přírodu.

Alibaba
Alibaba
6 měsíců před
Reply to  Jana

Ale přinese. V hlavních přepravních směrech se očekává radikální zkrácení jízdních dob.

Zastávky budou i jinde a vlaky z VRT budou s/najíždět na běžné (elektrifikované) tratě. Na SŽ je i obrázek s navrhovaným linkovým vedením dálkové dopravy.

Modernizací stávajících tratí nevyřešíte jejich kapacitu a moc nezkrátíte jízdní doby. Zrychlením rychlosti na stávajících tratích jen kapacitu uberete.

Jana
Jana
5 měsíců před
Reply to  Alibaba

V místě, kde mám svoji milovanou a těžce postavenou chatu, nám zničí nejen krásnou krajinu, ale i zdroje pitné vody.Sebere domov lidem, kteří tam trvale bydlí a jsou nešťastní. Nepřinese nám vůbec nic, protože přes nás jen přejede 300 km rychlostí.

Alibaba
Alibaba
5 měsíců před
Reply to  Jana

Tak to je ale jiné tvrzení oproti původnímu, že “nikomu nic”.

Nevím kde bydlíte, ale dívala jste se do územního plánu, když jste stavěla chatu?
Co se týče zdrojů, tak největší problémy jsou podtunelované úseky, kde opravdu hrozí odvedení vody tunelem jinam. Většinou se to dá řešit vodovodem.

Jinak vám třeba přinese možnost se odstěhovat, ale po pravdě, to je pro mnoho lidí nepřijatelné.

Honza
Honza
5 měsíců před
Reply to  Alibaba

Pane Alibabo, myslím, že už to stačilo, neobtěžujte naše diskutující. A pokud tady chcete prudit, tak alespoň odpovězte na otázky, na které jsme se Vás již několikrát ptali. Například z čeho to chcete zaplatit? Ve studii proveditelnosti jsou jen vylhaná čísla. Ale to vy moc dobře víte.

Alibaba
Alibaba
5 měsíců před
Reply to  Honza

Já studii proveditelnosti nemám, a neviděl jsem ji ani z rychlíku.

Zaplatí se to z daní. Už to píšu po třetí.
Máte jiný model financování a provozování infrastruktury?

Karel
Karel
6 měsíců před

Doufám, že na takové bandy bezmozků, jako vy, nikdo bárt ohled nebude a VRT povede do každého města nad 50 tis. obyvatel. 🙂

Jana
Jana
6 měsíců před

Moje milá, krásná Vysočino!
Znám tě už od mala a není to jen krátce, vlastně přes 50 let. Jedno kouzelné místo si zamilovala moje babička
a spolu s mými rodiči tady postavili chatu. Nikde ve světě není hezčí místo pro relaxaci, uklidnění a uzdravení
ze všech stresů a nemocí.
Dozvěděla jsem se čistě náhodou, že tvoje krásné louky, lesy, mýtiny, zdroje pitné vody, úrodná pole a domovy lidí má
protnout vysokorychlostní trať, a že se mě to také týká. Těm, kdo tuto trať projektují a prosazují je úplně jedno co a kdo
pod ní ŽIJE! Vysočino, jsi jedno z míst naší krásné země, které se toto týká! Neboj se, budeme tě bránit!
Nestojíme o žádný rychlovlak, který tě poškodí, vezme domov nejen lidem, kteří tady žijí a jsou tady moc rádi, ale i zvěři,
ptactvu. Na Vysočině zničí a poškodí malé malebné vesničky Leština u Světlé, Vrbice, Štěpánov, Ovesná Lhota, Sázavka,
Josefodol a další.
Jen ty Vysočino sama víš, že tady hnízdí černý čáp, káňata lesní tady vyvádějí svoje mladé. Laně se chodí pást na louku
přímo tam, kde jim někdo od stolu naprojektoval trasu vysokorychlostní tratě. Co s nimi bude? Ztratí svůj domov!
Naše republika má dost železničních tratí, které potřebují jen zmodernizovat. Vysokorychlostní trať NEPOTŘEBUJEME,
jen nám všem zničí krásnou přírodu, která je pro všechny zdrojem vody a kyslíku a je malá na tak velký zásah do krásných míst,
pak už nám nezbyde vůbec nic!
Připojte se podpisem petice a pomozte všichni, kdo máte rádi naši Českou republiku a hlavně přírodu, které nedotčené je už takhle málo!

46
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x