Plány na výstavbu trati mezi Birminghamem a Leedsem pravděpodobně nepřinesou lidem žádné výhody “tím nejlepším způsobem”, říká ministr dopravy.
Našim českým čtenářům přinášíme stručnou rekapitulaci anglickeho článku, který vyšel dne 4.10.2021 v britských novinách The Telegraph.
https://www.telegraph.co.uk/…/hs2-faces-major-rethink…/
V současné době probíhají stavební práce na první fázi projektu vysokorychlostní železnice z Londýna do Birminghamu.
Fáze 2a je plánována z Birminghamu do Crewe a fáze 2b z Crewe do Manchesteru a z Birminghamu do Leedsu.
Uprostřed obav z konečných nákladů na výstavbu ve výši 106 miliard liber, k tomu, díky pandemii, utlumená poptávka po cestování vlakem, vyvstaly otázky , zda poslední rameno výstavby do města Leeds ještě stále představuje schopnost udržet hodnotu peněz.
Ministr Shapps pro moviny Financial Times řekl: „Chceme zajistit, abychom dostávali vlaky do Leedsu způsobem, který bude skutečně ku prospěchu obyvatel, a ne slepě následovat nějaký plán vymyšlený před 15 až 20 lety, který nikomu neposlouží.“
V nové úvaze by mělo být zohledněno vytvořené schéma Northern Powerhouse Rail (NPR), které je zaměřeno na propojení měst v regionu na trase východ-západ, dodal. (Pro lepší pochopení VRTaci přidali navrhovanou mapu zlepšení NPR).
Dále řekl: „Midlands Rail Hub a Northern Powerhouse Rail jsou věci, které byly vyprojektovány až později, v době kdy plány na HS2 již existovaly. Země musí představit nový, dlouhodobý plán rozvoje železnic na severu a to určí budoucnost propojení s HS2 a dalšími schématy.”
VRTaci komentář:
Může se správa železnic z článku o HS2 nějak poučit? Vůbec to není tak jednoduché, jak si myslí.
Studie proveditelnosti SŽ již nyní představuje “výhody”, které jsou mnohem nižší než u britského projektu, ten se však nachází v pozdější fázi vývoje. Existuje mnoho oblastí kde SŽ překračuje náklady a naopak chybí mnoho nezbytných, „požadovaných“ prvků, které nebyly v odhadech SŽ zohledněny. Pro české ministerstvo dopravy je však identifikovala a odhalila evropská investiční banka. Nedostatky, které byly označeny, jsou notoricky známou oblastí rostoucích výdajů.
Kromě toho jsou předpokládané počty cestujících nadnesené. A to není všechno.
Poměr k nákladům vypadá velmi pochybně i bez těchto opomenutí. Až budou tyto faktory řádně zohledněny, projekt se prokáže jako jedna z nejhorších plánovaných investic do infrastruktury v evropské historii.
Závěrem několik komentářů od anglických čtenářů k původnímu článku :
“Neznám jedinou sobu, která podporuje HS2. Jedině prospěcháři a politici. Voliči by raději respektovali vládu, která by měla odvahu projekt zastavit. Životní prostředí zaplatilo již nejvíce.”
“První rozumná řeč, kterou kdy Grant Shapps řekl a to nezachází dost daleko. Celá trasa by se měla sešrotovat, ne jenom kousek mezi Birmigham a Leeds, je to katastrofa pro životní prostředí a monstrózně drahé. Na severu Anglie by se mělo investovat do existujících tratí.”
“HS2 byl EU koncept, který stejně tak, jako všechny EU koncepty, byly naprostým plýtváním penězi daňových poplatníků.”